| Vissza | |||
NYERĹMAGYAROK.eu — Az ember a siker mĂśgĂśtt | |||
Magyar Pszichodráma EgyesületAz európai szociodráma-képzésértA PERFORMERS projektet megvalósító nemzetközi partnerség célja a szociodráma-képzés mellett egy európai szociodráma minimál képzési sztenderd kidolgozása, valamint a szociodráma módszer implementálása a társadalom szélére került fiatalokkal foglalkozó intézményekben. Jelenleg a projekt második, fejleszt? részénél tartanak, amelyet a kapcsolatépít? szakasz el?zött meg. Olyan partnereket kerestek, ahol már van kidolgozott szociodráma-képzés Európán belül Portugáliában és Nagy-Britanniában, így a portugál Pszichodráma Egyesület és a birminghami Pszichodráma Egyesület a partnerük. Svéd partner is van bár Svédországban nincs képzés, de nagyon tapasztalt és gyakorlott szociodramatistáik vannak. További partner a FEPTO (Federation of European Psychodrama Training Organisations), a pszichodráma kiképz?szervezetek erny?szervezete ami azért is játszik fontos szerepet, mert a képzés kialakításán és gyakorlatba való átültetésén túl, szeretnének egy európai képzési sztenderdet is ami a pszichodrámának már van. Ez utóbbit nem csak a min?ségbiztosítási szempontok miatt tartják fontosnak, hanem azért, mert ez is segít a módszer elterjedésében. Európában ugyanis hiába dolgoznak sok helyen a szociodrámával, kevés képz?hely van. A projekt el?zményének tekinthet?, hogy Európában már létezett szociodramatisták laza, de él? és aktív networkje. Egy Svédországban él? magyar dramatista, a korábbi FEPTO-elnök, Teszary Judith volt az, aki e network tagjait meghívta a partnerségbe, amelyb?l nagyon szoros nemzetközi együttm?ködés alakult ki, mert minden tag elkötelezett a módszer iránt, és azért is, hogy minél inkább elterjedjen és minél több intézmény használja. A nemzetközi partnerek között tudásmegosztás, tapasztalatcsere zajlik, valamint különböz? munkacsoportokban dolgoznak: sztenderdizálással foglalkoznak, nemzetközi szociodráma könyv szerkesztését végzik, hazai tankönyveken és tréningen dolgoznak, és van olyan munkacsoport, amelynek a fókusza az intézményspecifikus szociodráma, vagyis hogy azokban az intézményekben, ahol dolgoznak, hogyan lehet konkrétan a gyakorlatba átültetni a módszert. Szerveztek olyan nemzetközi tréningeket is szerveztek, ahol a magyar projekttagok megnézhették, hogy a külföldi partnereknél hogyan zajlanak a képzések ezek tapasztalatait is beépítik a hazai képzésbe. Az intézményi partnereknél folyamatosan zajlik a munka ezek tapasztalatának megosztása is a nemzetközi találkozók célja. A projektben olyan partnerek is részt vesznek, akik hátrányos helyzet? fiatalokkal dolgoznak. Ezekben az intézményekben implementálják a szociodráma módszerét. A magyarországi partner a Budapesti Javítóintézet, ami reményeik szerint az egyik módszertani központjává tud majd válni a szociodrámának. Itt és az Aszódi Javítóintézetben dolgoznak jelenleg a program keretében szociodrámával. Svédországban egy bevándorló fiatalokat integráló stockholmi iskola, Portugáliában egy Lisszabon külvárosában m?köd? szociális ellátó intézmény a partner. A pszichodráma mára jól ismert és bevett módszer, Magyarországon sokan ismerik és alkalmazzák. Míg a pszichodráma alapvet?en pszichoterápiás/önismereti módszer, a szociodráma sokkal inkább arra alkalmazható, hogy intézmények, csoportok, közösségek a saját m?ködésüket vizsgálhassák dramatikus módszerekkel. Tehát nemcsak egyéni történetekkel foglalkoznak, hanem azzal is, hogy egy adott intézmény hogyan m?ködhet hatékonyabban, emberségesebben, demokratikusabban. Például a PERFORMERS projektben a Budapesti Javítóintézetben azzal foglalkoznak, hogy az intézmény hogyan tudná hatékonyabban segíteni az oda bekerült fiúkat, hogy a szabadulásuk után minél jobb esélyekkel álljanak majd helyt. Ennek érdekében nemcsak a fiatalokkal dolgoznak, hanem a módszer különböz? változatait alkalmazva az ottani munkatársakkal és vezet?kkel is. Úgy gondolják, az intézményi fejlesztéssel hatékonyabban tudnak dolgozni a fiúkkal/a fiúkért is. A javítóintézeti fiatalokkal többféle pszichodráma-alapú módszert kombinálnak: az úgynevezett gyerekdráma-kamaszdrámát és a szociodrámát, aminek van terápiás/önismereti hozadéka is, de a fókusz mindig azon van, hogy a résztvev? jobban megértse az ?t körülvev? világot. Adott esetben azt az intézményt, ahol éppen van, valamint azt, hogy minek a következménye, hogy ebbe a helyzetbe került, hogy milyen er?forrásai vannak, és hogyan hasznosíthatja azokat, ha majd kikerül az intézetb?l. Olyan helyzeteket is gyakorolnak, amelyek majd a fiatalokra várnak a bíróságon vagy szabadulásuk után. Ezek a szerepjátékok jók arra is, hogy mint a pszichodrámában, eljátsszák az alapkapcsolataikat de a dráma itt els?sorban a társadalmi szerepek vizsgálatát teszi lehet?vé. Olyan helyzetben, ahol a résztvev?k ismerik egymást mint egy javítóintézetben, ahol a fiúk egész nap együtt vannak , nehezen lehet hagyományos önismereti csoportfolyamatot végig vinni, mert a résztvev?k nagyon kiszolgáltatottá válnának egymás számára. Ebben az esetben sokkal alkalmasabb és hatékonyabb a közös helyzetükkel és aktuális kérdéseikkel foglalkozni. A projekt célja az is, hogy a Budapesti Javítóintézet olyan intézménnyé váljon, amelynek a specialitása e módszer alkalmazása. A magyar szociodramatisták 2020 augusztusában egy konferenciát is szerveznek (a Káva Kulturális M?hellyel közösen, a B?nmegel?zési Tanács támogatásával), hogy a drámás-színházi módszerek minél szélesebb körét (tanítási dráma, fórumszínház, szociodráma stb.) megismertessék a javítóintézetekben és speciális gyerekotthonokban dolgozó szakemberekkel és a döntéshozókkal. 2020 júniusában pedig Portugáliában a VII. Nemzetközi Szociodráma Konferencián fogják bemutatni a PERFORMERS els? eredményeit az európai és tenegeren túlról is érkez? szakmai közönségnek. 2021 márciusában a FEPTO nemzetközi tudományos konferenciáját szervezik Budapesten, amelyen a résztvev?k a szociodráma kutatási aspektusairól szerezhetnek majd informaciókat. További információk: www.facebook.com/sociodramanetwork/ | |||